School/Bestuur

Kinderopvang en onderwijs

De meeste basisscholen in Nederland hebben één of andere vorm van opvang binnen hun school. Dit kan fysiek in het gebouw zelf zijn of met nauwe contacten iets verder van het schoolgebouw af. Scholen zijn al lange tijd verplicht om tussenschoolse opvang aan te bieden en vaak is er ook een BSO aan de school gekoppeld. Op sommige scholen is er ook een kinderdagverblijf en/of peuterspeelzaal te vinden. Deze vormen van kinderopvang worden bijna altijd uitgevoerd door externe instanties die los van de school staan. In sommige gevallen is er weinig tot geen contact tussen school en opvang of ontbreekt het aan goede onderlinge communicatie. Regelmatig zal het voorkomen dat het pedagogisch beleid vanuit de kinderopvang niet goed aansluit bij de school en andersom. Er valt vaak nog winst te behalen door vanuit onderwijskundig en pedagogisch beleid en visie een totaal aanbod voor kinderen van 6 weken tot 13 jaar, vijf dagen in de week en van 7.00 tot 19.00 aan te bieden.

Op dit moment zijn er allerlei ontwikkelingen; zo denken veel scholen na over het veranderen van de schooltijden of om de ontwikkeling tot integraal kindcentrum aan te gaan. Daarnaast staat de opheffingsnorm van scholen ter discussie waardoor het aantrekkelijk voor scholen kan zijn om de mogelijkheid van gedeelde opvang in eigen beheer uit te zoeken. Anders dan de meeste kinderopvangorganisaties willen wij ons juist en vooral richten op de school, die visie, eigenheid en uitgangspunten zijn voor ons leidend.

 

De wet verbiedt scholen met onderwijsgelden kinderopvang aan te bieden. De kans dat hier op korte termijn verandering in komt zal niet groot zijn. Kinderopvang is een commerciële aangelegenheid waarbij marktwerking geldt. De regelgeving is anders dan in het onderwijs en ook de inspectie verlangt andere zaken. Hoe kunnen scholen dan toch opvang in eigen beheer nemen?

 

Wat doet KO-IEB

KO-IEB Zorgt als organisatie voor:

Aanstelling van personeel in de kinderopvang

Exploitatie van kinderdagverblijf/ BSO/ Peuterspeelzaal/ TSO

Het (mede) verzorgen van het: pedagogisch beleid, regelgevingen met o.a. gemeenten, kind planning, financiële administratie

Scholen zijn zelf mede verantwoordelijk voor de uitvoering van het concept. Wil een school de nadruk leggen op sport dan kunnen er pedagogisch medewerkers aangetrokken worden die affiniteit met sport hebben. Dit kan natuurlijk ook met kunst en cultuur, wetenschap en muziek maar ook door het integraal uitdragen van pedagogische vernieuwingsconcepten, specifieke uitgangspunten of specialistische medewerkers voor een SBO school.

De directeur is integraal verantwoordelijk echter het rechtspositionele en administratieve onderdeel kinderopvang is uitbesteed. KO-IEB Is als organisatie voor ouders “onzichtbaar” daardoor kan de school zich profileren als Integraal Kindcentrum of school met eigen opvang.

 

En verder?

De school heeft binnen het gebouw kinderopvang en profiteert daar van. Zo kan er door de integrale aanpak een aanbod voor naschoolse activiteiten gerealiseerd worden of zelfs een uitwisseling plaatsvinden tussen pedagogisch medewerkers en leerkrachten. Een pedagogisch medewerker kan bijvoorbeeld ook ingezet worden als onderwijsassistent. De school kiest zelf waar de nadruk op mag komen te liggen.

Interesse?. Graag maken wij een vrijblijvende afspraak om de mogelijkheden van KO-IEB te bespreken. Daarna zullen wij een plan op maat maken waarbij ook de financiële haalbaarheid en consequenties aan bod komen. Vervolgens zullen wij met u een traject ingaan waarbij ouders, gemeente en eventueel de bestaande kinderopvang meegenomen worden.